به گزارش پایگاه خبری وزین زنجان، فلسفه وجودی مرکز نظارت همگانی ۱۹۷ فراجا این است که مردم هرگونه نظری که درباره فعالیتهای پلیس دارند، به آن اطلاع دهند تا به گوش پلیس برسد. یعنی رسالت این مرکز این است که حرف مردم را بشوند و به مسئولین اطلاع دهد.
این مرکز حلقه ارتباطی مردم با پلیس و پلیس با مردم است. به این معنا که مردم نظرات خود را درباره قسمتهای مختلف پلیس به این مرکز ارائه میکنند و این مرکز این نظرات را به گوش ردههای مختلف پلیس رسانده و پاسخ به را مردم اطلاع میدهد.
اعتقاد پلیس آن است که مردم چشم بیدار جامعه است و هر کاری با مشارکت آنان به موفقیت میرسد و اصلیترین هدف راهاندازی این سامانه تعامل سازنده مردم با نیروی انتظامی است.
رییس بازرسی فرماندهی انتظامی استان زنجان درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری وزین زنجان گفت: تماس های مردم زنجان با سامانه ۱۹۷ در۹ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه درسال گذشته، در بخش انتقادها۳درصد، شکایات۲۲درصد کاهش و تقدیرها نیم درصد افزایش دارد.
سرهنگ حسین عباسی افزود:همچنین دربحش پیشنهاد ودرخواست۱۸درصد افزایش و در مجموع درسالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته۹درصد با افزایش تماس مردمی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه سامانه ۱۹۷ در سال ۱۳۷۹ راه اندازی شد تا عملکرد نیروی انتظامی از منظر مردم ارزیابی شود، اظهار داشت: موضوع تماس ها با این سامانه شامل قدردانی از اقدامات ماموران انتظامی، انتقاد و پیشنهاد در این حوزه است.
سرهنگ عباسی با تاکید بر اینکه افزایش تماس ها منجر به بالا رفتن کیفیت خدمات به اقشار مختلف مردم از سوی نیروی انتظامی خواهد شد، خاطرنشان کرد: سامانه ۱۹۷ سریعترین و سهلترین راه ارتباطی مردم با مسوولان انتظامی استان و کشور است که تعامل خوب و موثری در این زمینه برقرار میشود.
وی یادآور شد: مردم میتوانند از سه طریق این ارتباط را برقرار کنند که یکی از روشها تماس با تلفن سامانه ۱۹۷ است که عوامل انتظامی ۲۴ ساعت شبانه روز آماده شنیدن، ضبط و انتقال درخواستهای هموطنان هستند.
سرهنگ عباسی تصریح کرد: نصب نرم افزار " پلیس من " در گوشی های تلفن همراه هوشمند و ثبت درخواست ها در قسمت نظارت همگانی از دیگر راههای ارتباط مردم با نیروی انتظامی است که هم استانی ها در این سیستم نیز میتوانند انتقاد، پیشنهاد یا هر گزارش و درخواستی که از حوزه انتظامی، امنیتی، جرایم و پیشگیری و دیگر موارد مرتبط دارند ثبت کنند.
وی دیدارهای مردمی فرمانده انتظامی استان و دیگر مسوولان این دستگاه بر اساس برنامه های تعیین شده را سومین راه برقراری ارتباط با مسوولان انتظامی استان بیان کرد و افزود: روزهای دوشنبه ازهر۲ هفته یکبار این دیدارها در ساختمان نظارت همگانی نیروی انتظامی استان انجام میشود و هم استانی ها در این دیدارها درخواست خود را به صورت حضوری بیان میکنند و دستور لازم برای پیگیری امور صادر و نتیجه اقدمات نیز در کمترین زمان ممکن به آنها اعلام میشود.
سرهنگ عباسی بیشترین درخواست های مردم از مسوولان انتظامی استان را نبود پارکینگ و جریمه شدن آنها به دلیل پارک دوبله یا مواردی مربوط با تغییر محل خدمت وظیفه فرزندان برای نزدیکتر شدن محل خدمت به خصوص برای تک فرزندان خانواده ها بیان کرد.
وی این افزایش اعتماد را به عنوان سرمایه اجتماعی بیان کرد و گفت: پیشنهاد و نقد منصفانه از عملکردها، موجب ارتقای سطح کیفی خدمات به جامعه هدف میشود.